הגשת בקשה לאיחוד משפחות


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

הגשת בקשה לאיחוד משפחות
הגשת בקשה לאיחוד משפחות
תוכן עניינים

הליך הגשת בקשה לאיחוד משפחות הוא הליך בו אזרח זר מבקש להגר לישראל כיוון שברצונו לשהות לצד קרוב משפחתו או בן זוגו שהוא ארח ישראלי או בעל מעמד קבע בישראל. מדינת ישראל מאפשרת לאזרחים זרים לקבל מעמד בישראל כחלק מהליך בקשה לאיחוד משפחות וזאת מתוך מחויבותה לזכות היסוד של הישראלי לחיי משפחה. אולם מדובר בהליך בירוקרטי ומורכב הבוחן את הקשרים המשפחתיים את התקיימותם של תנאים ספציפיים וכן בודק היעדר מניעה בטחונית, פלילית או עבר הגירתי מורכב.

בשורות הבאות נפרט את האפשרויות השונות להסדרת מעמד לאזרחים זרים במסגרת בקשה לאיחוד משפחות, ונסביר כיצד ניגשים למשימה.

הגשת בקשה לאיחוד משפחות של בני זוג זרים הידועים בציבור או נשואים לאזרח ישראלי או לתושב קבע

עבור בן זוג זר המבקש להתאחד עם בן זוגו הישראלי קיים הליך ייעודי ברשות האוכלוסין וההגירה הנקרא "הליך מדורג" ובחלק מהלשכות ייקרא גם "איחוד משפחות" או בקיצור אחמ"ש. ההליך יתחיל בהגשת בקשה באופן מקוון באתר רשות האוכלוסין וההגירה. לבקשה יצורפו מסמכים רבים כמו טופס בקשה, דרכונו של האזרח הזר, תעודת הזהות של הישראלי, ראיות לכנות הקשר כמו תמונות משותפות, התכתבויות ומכתבי מכרים, חשבונות, תלושי שכר, חוזה שכירות וכן תעודות מקוריות מארץ מוצאו של האזרח הזר וביניהן תעודת לידה, תעודת יושר ותעודת מצב אישי.

את הבקשה ניתן להגיש כאשר שני בני הזוג בישראל, כאשר שניהם בחו"ל או כאשר אחד מהם בארץ ואילו השני בחו"ל ולכל אחת מהאפשרויות דרך הגשת בקשה שונה.

לאחר בחינת הבקשה והמסמכים יזומנו בני הזוג לפגישה בה יוצגו מסמכי ומקור ולאחריה לפגישה נוספת בה יתבצע ריאיון בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה שמטרתו לבדוק את כנות הקשר הזוגי וקיום מרכז חיים בישראל. הריאיון יתבצע לכל בין זוג בנפרד על מנת שניתן יהיה לבחון את עומק היכרות בני הזוג ואותנטיות הקשר.

ככל ששלב הריאיון הסתיים בהצלחה יחל ההליך המדורג, אשר ימשך 4 שנים לזוג נשוי, ו-7 שנים לידועים בציבור. במהלך השנים הללו יחזיק בן הזוג הזר באשרה זמנית אותה יצטרך לחדש מידי שנה, ויבוצעו בדיקות וראיונות תקופתיים לכנות הקשר.

רק בסיום ההליך המדורג בהצלחה יזכה בן הזוג הזר לאשרת קבע בישראל או לאזרחות ישראלית, אולם לאורך כל אורכו ישהה בישראל כדין ויזכה להתאחד עם בן זוגו הישראלי.

הגשת בקשה לאיחוד משפחות של הורה לחייל ישראלי

הורה ביולוגי של חייל ישראלי המתגורר בחו"ל ואשר אין אזרחות ישראלית, רשאי להגיש בקשה לאשרת שהיה בישראל לאורך תקופת שירותו של בנו החייל. את הבקשה לאשרה יש להגיש באופן פרונטלי בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה הקרובה לביתו של החייל הישראלי ולצרף לה טופס בקשה, צילום דרכון של ההורה הזר, תמונה של ההורה, תעודת זהות ותעודת לידה של החייל, אישור שירות בצה"ל, תצהיר של ההורה בקונסוליה הישראלית ותעודות מקוריות מארץ מוצאו של ההורה ביניהן תעודת לידה, תעודת מצב אישי ותעודת יושר.

ככל שהבקשה תאושר ההורה יזכה להתאחד עם בנו ויקבל אשרה ל-3 חודשים, אותה יוכל להאריך עד ל-4 שנים. בסיומן של 4 השנים הללו יוכל לבקש מעמד קבע בישראל ולאחר מכן אף אזרחות.

הגשת בקשה לאיחוד משפחות של הורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי

הורה של אזרח ישראלי, לו אזרחות זרה, זכאי להגיש בקשה לאיחוד משפחות עמו בשטח ישראל וזאת בתנאי שהוא מעל גיל 62 לנשים או 64 לגברים, ובתנאי שאין לו ילדים נוספים במדינת מוצאו או שאין ילדים נוספים עמם הוא מצוי בקשר. את הבקשה יגיש האזרח הישראלי באופן פרונטלי לאחר קביעת תור ללשכת רשות האוכלוסין וההגירה הקרובה לביתו ואליה יצרף תמונות של המוזמן, דרכון בתוקף, תעודות מקור של המוזמן מארץ המוצא, מכתב הסבר על חייו של ההורה, התחייבות לטיפול בו ותצהיר המוזמן בפני הקונסוליה הישראלית בארצו.

אם הבקשה תאושר, יתאפשר איחוד המשפחות ותינתן אשרה זמנית אשר ניתן לחדשה ולהאריכה.

בקשה לאיחוד משפחות של פלסטינים תושבי האיזור עם בני משפחתם בישראל

הגשת בקשה לאיחוד משפחות מגיעה באופן תכוף מצד פלסטינים היושבים באזור (איו"ש, עזה והגדה המערבית) או במדינות אויב אשר ברחו במהלך מלחמות ישראל, וכיום מבקשים להתאחד עם בני משפחתם הישראלים. הוראת שעה לחוק האזרחות משנת 2022 מגבילה את יכולתם להגיע לישראל למען איחוד משפחות מטעמים ביטחוניים, ואוסרת על שר הפנים לתת לאזרחים זרים אלו אשרות שהיה וישיבה מכל טעם.

ואולם, בידי אותן משפחות אפשרות אחרת לפעולה- עליהם להגיש בקשה להיתר שהיה ביטחוני בישראל. האופציה הזו פתוחה בפני בן זוג של ישראלית שגילו מעל 35, בת זוג של ישראלי שגילה מעל 25, ילד עד גיל 14 שהורהו שוהה כדין בישראל או במקרים הומניטריים מיוחדים אחרים. אדם לו היתר צבאי מעל 10 שנים וגילו מעל 50 יוכל לקבל תושבות זמנית.

ככל שהמבקש לא עונה לתנאים לקבלת היתר שהיה ביטחוני, באפשרותו להגיש בקשה לרישיון ישיבה מטעמים הומניטריים באופן פרונטלי אמצעות קרובו הישראלי. נדגיש כי טעם של איחוד משפחות גרידא אינו מספק עבור אישור בקשה זו עקב אותם חששות ביטחוניים, נדרש טעם הומניטרי נוסף כגון מחלה של קרוב המשפחה הישראלי או של הפלסטיני הזר.

בקשה לאיחוד משפחות של אזרחים זרים יהודים זכאי שבות

חוק השבות מאפשר לאזרחים זרים שמוגדרים כזכאי שבות לעלות ארצה בהליך פרוצדוראלי פשוט ומהיר ובהמשך אף להתאזרח. הליך זה בין היתר מאפשר להם להתאחד עם משפחותיהם החיות בארץ.

כדי לפתוח בהליך זכאי שבות להגיע לישראל כתייר, ולהגיש את בקשתו לעליה באופן פרונטלי בלשכת האוכלוסין וההגירה הקרובה לביתו. לבקשתו יצורפו טופס בקשה לתעודת עולה, טופס בקשה לתעודת זהות, דרכון זר בתוקף לשנה, תמונת דרכון ותעודות מקוריות מארץ מוצאו מאומתות באפוסטיל וביניהן תעודת לידה, תעודות המוכיחות את יהדותו, תעודת מצב אישי ותעודת יושר. בקשתו תיבחן על ידי עובד הלשכה וככל שלא נמצאה כל מניעה, יוזמן האזרח הזר בשנית ללשכת הרשות לטובת קבלת תעודת עולה.

בקשה לאיחוד משפחות בעניינם של ילדים לאזרחים זרים המצויים בהליך מדורג

במסגרת ההליך המדורג ניתן לכלול אף את ילדיהם של בני הזוג הזרים מקשר קודם. בעבר האפשרות היתה פתוחה רק בפני בני זוג נשואים, ואולם בית המשפט הכריע כי אין להבדיל בעניין זה בין זוגות נשואים לידועים בציבור וכיום ניתן להגיש במסגרת הבקשה בהליך מדורג לכלול גם את ילדיהם הקטינים של אזרחים זרים מקשר קודם, זאת בין אם הזר נשוי לאזרח הישראלי או ידוע בציבור שלו.

במסגרת בקשות אלה נעשית הבחנה בין ילדים מתחת לגיל 15, אז יהיה ההליך פשוט יחסית, או מעל. במקרה של קטינים מעל גיל 15 ידרש ההורה הזר להוכיח כי הקטין שהה עמו והיה בחזקתו בשנתיים שלפני הבקשה להסדרת המעמד והדבר עלול להתברר כעניין לא פשוט.

הגשת בקשה לאיחוד משפחות במקרים אחרים

מקרים אחרים של בקשה לאיחוד משפחות כגון ילדים ישראלים אשר הקשר בין הוריהם נפרם טרם סיום ההליך המדורג ואשר מבקשים להותיר את ההורה הזר לצידם בישראל, יוגשו כבקשה הומניטרית באופן פרונטלי לוועדה הבין-משרדית, תוך הצגת הטעמים ההומניטריים. את הבקשה יש להגיש בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה הקרובה לאזרח הישראלי, בליווי טופס בקשה, תעודת זהות של הישראלי, מסמכים המעידים על הצורך ההומניטרי והקרבה המשפחתית, תמונות פספורט ותעודות מקוריות כגון תעודת לידה, יושר ומעמד אישי.

במסגרת הנוהל ההומניטרי ניתן להגיש גם בקשות נוספות לאיחוד משפחות כמו למשל בקשה להותרת הורה חולה בארץ ועוד.

סיכום

הזכות לחיי משפחה הוכרה כזכות חוקתית בפסיקות בתי המשפט השונים. אולם לא כל קשר משפחתי יזכה להגנה בישראל ויש להבין מכוחו של איזה נוהל מוגשת הבקשה. הנהלים המסדירים את האפשרות לאיחוד משפחות הם רבים ומגוונים ומשתנים בהתאם לסוג הבקשה וההקשר. ישנם הליכים פשוטים יותר וישנם הליכים בירוקרטיים סבוכים וארוכים אשר רצוי להיעזר בליווי משפטי טרם תחילתם. עורך דין המתמחה בתחום הסדרת מעמד בישראל, יוכל לעזור לכם בהבנת הנוהל המתאים להגשת בקשה לאיחוד משפחות, ההליך הנדרש, המסמכים ההכרחיים להגשת הבקשה ולסייע לעמוד בהליך במהירות ובהצלחה.

מוזמנים להשאיר פרטים בעמוד צור קשר בלחיצה כאן ולקבל ייעוץ ללא התחייבות.

דילוג לתוכן