נישואים אזרחיים בזום


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

נישואים אזרחיים בזום
נישואים אזרחיים בזום
תוכן עניינים

מה הם נישואים אזרחיים ומי זקוק להם?

נישואים אזרחיים אלה הם נישואים שנערכים על ידי נציג המדינה בה הם נערכים, ולא על ידי נציג מוסד דתי כמו הרבנות או הכנסייה. המשמעות היא שנישואים אלה פתוחים לכל זוג החפץ בכך ובין היתר זוגות חד מיניים, חסרי דת, או זוגות מעורבי דת. כיום ניתן לעשות גם טקס נישואים אזרחיים בזום.

בישראל, להבדיל ממרבית מדינות רבות אחרות בעולם, אין אפשרות להינשא באופן אזרחי. מוסד הנישואין שמור לרבנות במקרה של יהודים, ולמוסדות הדת האחרים במקרה של אזרחים בני דתות אחרות וזאת באופן בלעדי. האפשרות להינשא אך ורק באמצעות המוסד הדתי מותירה זוגות רבים ללא כל מענה ובפרט אזרחים חסרי דת או זוגות חד מיניים אשר אינם יכולים להינשא בישראל.

נישואים שלא כדת

אולם, חסרי דת הם לא הנפגעים היחידים משמירת מוסד הנישואין למוסדות הדת. יהודים רבים לא מעוניינים, ולעיתים לא יכולים (לדוגמא פסולי חיתון), להתחתן ברבנות, ולצד זאת יהודים אחרים המעוניינים להינשא לבני דת אחרת נותרים ללא אפשרות חוקית להינשא לבחירי ליבם במדינת האזרחות שלהם.

על אף שמדינת ישראל לא מתירה נישואים אזרחיים בשטחה, היא מכירה בנישואים אזרחיים שנערכו בחו"ל. זוגות אשר נישאים בחו"ל באופן אזרחי יכולים בשובם ארצה להירשם במשרד הפנים כזוג נשוי וליהנות ממעמד שווה לנשואים שהתחתנו ברבנות בגבולות המדינה.

האפשרויות השונות לנישואים אזרחיים בזום

במשך שנים, כשישראלים היו מעוניינים להינשא בחתונה אזרחית, היה עליהם לטוס למדינה המתירה נישואים אזרחיים, להינשא בה, ובשובם ארצה להירשם עם תעודת הנישואין במשרד הפנים לטובת שינוי מעמדם. ההסדר הזה אילץ לא מעט זוגות להוציא כספים רבים על טיסה לחו"ל, על תשלום לנציג מוסמך לביצוע הטקס, ויצר בעיה נוספת- קשירת מוסד הנישואין ליכולת כלכלית.

טרם הנסיעה היה צורך בהנפקת מסמכי רווקות ואימותם במדינת המוצא של כל אחד מבני הזוג. אך הבעיה המרכזית בה נתקלו הזוגות הללו היתה במצב בו לא יכל אחד מבני הזוג לצאת מישראל. כך למשל במצב בו אזרח זר המצוי בהליך הסדרת מעמד בישראל כבן זוג של אזרח ישראלי, אך ההליך טרם הושלם ועדיין לא התקבלה אשרת חוזר לארץ, לא יכול היה לצאת ולהנשא בחו"ל.

המשמעות היתה לא פעם עיכוב רב בהליך הנישואין, אי וודאות לגבי מועדו וכן הליך כפול כאשר בתחילה נדרשה הסדרת המעמד כידועים בציבור, לאחר קבלת האשרה טיסה וחתונה ולאחר מכן תשלום נוסף של אגרה והליך קצר של שדרוג המעמד לבני זוג נשואים.

אפשרויות חדשות לנישואים אזרחיים

בשנים האחרונות קמה אפשרות חדשה לנישואים אזרחיים- נישואים אזרחיים בזום. נישואים אלה לא מחייבים את בני הזוג לצאת מישראל ולשלם כספים רבים, הם אינם מצריכים הוצאת תעודות רווקות ואימותן ומאפשרים פתרון מהיר ונוח המקנה מעמד של נשואים לכל דבר ועניין בישראל, וזאת לפי פסיקת בית המשפט העליון בשנת 2023.

נישואים אזרחיים בזום

נישואים אזרחיים בזום המוכרים בישראל נעשים מטעם מדינת יוטה שבארצות הברית. מבחינת מדינת יוטה טקס נישואים אזרחיים בזום יהווה טקס נישואים לכל דבר ועניין ככל שהוא נערך על ידי פקיד רישום מוסמך במדינת יוטה.

זוגות אשר לא יכולים או מעוניינים להינשא תחת מוסד הרבנות, אך מעוניינים למסד את הקשר הזוגי ללא הכרח בנסיעה לחו"ל, יכולים לערוך את חתונתם בשיחת ווידיאו. ההליך מצריך מספר הכנות פרוצדוראליות אך אינו מצריך הוצאת תעודת רווקות, אימותה ותרגומה.

נישואים אזרחיים בזום למי שיש מניעה לצאת מישראל

נישואים אלה מועילים במיוחד לבני זוג להם יש מניעה לצאת מישראל. כך אזרח ישראלי המבקש להסדיר את מעמדה של אזרחית זרה בישראל עקב זוגיות, לא פעם יתעניין במיסוד הקשר הזוגי וקיצור ההליך המדורג מ-7 שנים (עבור זוגות ידועים בציבור) ל-4 שנים (עבור זוגות נשואים). כפי שציינו למעלה, טיסה לחו"ל עבור זוגות אלה עלולה להעמידם בסיכון שכן ייתכן שכניסתה של האזרחית הזרה תסורב בשובה לישראל אם טרם הסתיים הליך להסדרת אשרתה. נישואי יוטה הנערכים בזום מהווים פתרון פשוט עבור אותם זוגות ויכולים להביא לשינוי חייהם.

השלבים בנישואים אזרחיים בזום

שלבי ההליך כוללים הגשת בקשה מקוונת עבור רישיון נישואים אזרחיים בזום ותשלום אגרה. לאחר קבלת הרישיון יש לאתר ולקבוע מועד לקיום טקס נישואים אזרחיים בזום תוך חודש ימים מקבלת הרישיון עם נציג מורשה של מדינת יוטה. שלב זה כרוך אף הוא בתשלום ותלוי בתעריפים השונים של מנהלי הטקסים השונים.

לאחר מכן, יערך טקס הנישואין המקוון בנוכחות בני הזוג, עורך הטקס ושני עדים מטעמם של בני הזוג. בסופו מנהל הטקס יגיש תצהיר לרשויות ביוטה, הזוג ירשם כנשוי ויישלח עותק פיזי של תעודת הנישואין לבני הזוג בישראל. על מנת להרשם כנשואים בישראל ידרש אימות של התעודה באפוסטיל בארצות הברית ושליחתה ארצה.

לבסוף ולאחר קבלת תעודת הנישואין, יירשמו בני הזוג כנשואים במשרד הפנים, ומזה הרגע אלו יהוו זוג נשוי במדינת ישראל.

עורך דין לנישואים אזרחיים

בעוד שעורך דין בישראל אינו רשאי לחתן זוגות, הוא בהחלט יכול לסייע בתיאום לעריכת נישואים אזרחיים בזום. פניה לעורך דין המכיר את ההליך ואשר יכול להגיש את הבקשה, לתאם את הטקס ולקבל חזרה את מלוא המסמכים הנדרשים על מנת שהנישואים יוכרו במשרד הפנים, יכולה לזרז את ההליך ולהבטיח את תקינותו ואת ההכרה בו בישראל לאחר מכן.

ההכרה בישראל בנישואי יוטה, יכולה לסייע לבני זוג ישראלים, וכן לכאלה המצויים בעיצומו של הליך להסדרת מעמדם מול משרד הפנים, ואין באפשרותם או ברצונם לנסוע לחו"ל על מנת להינשא בחתונה אזרחית.

לצורך קבלת סיוע מעורך דין המתמחה בתחום שילווה את בני הזוג לאורך שלבי ההליך, יצור קשר עם עורך טקס מוסמך ביוטה, יסייע בהגשת הבקשה לרישיון נישואין, ייצור קשר עם הרשויות ביוטה, הנכם מוזמנים להשאיר פרטים לשיחת ייעוץ ללא התחייבות.

למידע נוסף וסיוע בתחום מוזמנים ליצור איתנו קשר בלחיצה כאן.

דילוג לתוכן