משרד הפנים
משרד הפנים אמון על מגוון רחב מאד של נושאים וביניהם השלטון המקומי, המאגר הביומטרי, רישוי עסקים, חופי רחצה, שעון הקיץ, מעברי גבול, הכניסה והשהייה בישראל, עובדים זרים ועוד.
אולם, לרוב אזרחי המדינה יפגשו את משרד הפנים ויקבלו ממנו שירותים באחת מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה. רשות האוכלוסין היא למעשה זרוע של משרד הפנים והיא האמונה על מרשם האוכלוסין, על הגבולות של המדינה ועל ענייני הישבה והעבודה בישראל של אזרחים זרים. לשכות משרד הפנים, הן למעשה לשכות של רשות האוכלוסין וההגירה והן פזורות בכל רחבי הארץ.
הרשות מורכבת מארבע מנהלות:
מנהל עובדים זרים
האחראי על עובדים זרים בישראל בין היתר בתחומי הסיעוד (לקריאה על העסקת עובד בסיעוד לחצו כאן), החקלאות, הבניין, תחומי התעשייה והמסעדנות, מומחים זרים ועוד. בין היתר עוסק המנהל בחתימה על הסכמים בילטראליים עם המדינות השולחות לישראל עובדים זרים ובמתן אשרות ואכיפה כנגד העובדים הזרים החוקיים בארץ וכן במתן היתרים למעסיקים וללשכות והתאגידים (לקריאה על רשיון קבלן כוח אדם לחצו כאן)העוסקים בתיווך העובדים הזרים למעסיקים המורשים.
מנהל אכיפה וזרים
מנהל זה אחראי על אכיפה כנגד עובדים זרים לא חוקיים שנשארו בארץ לאחר תום תקופת עבודתם וכן על מסתננים שנכנסו לארץ שלא כדין או תיירים שלא יצאו בתום תקופת אשרת השהייה שקיבלו לשהייה בישראל. המינהל אף אחראי על אכיפה כנגד מעסיקים שלא כדין אשר ללא היתר להעסקת עובד זר או בניגוד לתנאי אשרתו של העובד נמצאו מעסיקים עובדים שלא כדין. את העובדים הזרים שתופס המינהל הוא מעביר לאחר שימוע למתקני המשמורת ובהמשך אף דואג להטסתם מישראל.
מנהל ביקורת הגבולות
אחראי על מעברי הגבול הבינלאומיים של מדינת ישראל. המנהל מקיים ביקורת על תנועת העוברים במעברי הגבול ומנפיק אשרות שהייה לנכנסים לארץ. בהתאם אחראי המנהל על הגבלת כניסתם של חלק מהאזרחים הזרים בהתקיים אינדקציה מתאימה, על סירוב הכניסה לארץ ועל קציבת זמן הישיבה כאן.
מנהל האוכלוסין
תחת מנהל זה מצויות כלל לשכות הרשות הפזורות בערים. המנהל אחראי על תחומי האחריות הללו: מרשם, אשרות ומעמד, אוכלוסיות זמניות ואזרחות.
תחת נושאים הללו אחראי המנהל על הדרכונים, תעודות הזהות, רישום הפרטים האישיים במאגר, על הנפקת אשרות בהתאם לנהלים השונים המאפשרים את הגשת הבקשה, על הסדרת מעמדם של קבוצות תיור, מתנדבים, מומחים, סטודנטים ועוד, כן אחראי המנהל על מתן אזרחות ועל ביטולה.
עורך דין משרד הפנים – מתי לא נצטרך ליווי?
האינטראקציה של האזרח הישראלי עם משרד הפנים בקבלת שירות פרטני לרוב תהיה די פשוטה. ככלל, עניין הנוגע לאזרחים ישראליים בלבד לא צפוי להיתקל בקשיים בירוקרטיים יוצאי דופן. חידוש תעודת זהות לאזרח ישראלי, דרכון או שינוי כתובת מגורים או סטטוס אישי אינם מצריכים ליווי של עורך דין וכל שנדרש הוא לגשת ללשכה עם המסמכים הנדרשים לפי הפרסומים באתר משרד הפנים.
ואולם רבים מהתחומים שבסמכותו של משרד הפנים ידרשו התעסקות בירוקרטית סבוכה, ידע מקצועי מעמיק בנהלים ובהליכים וליווי משפטי מצד עורך דין לענייני משרד הפנים.
מתי חשוב להיעזר בעורך דין בגישה למשרד הפנים?
ליווי משפטי נחוץ כאשר אנו עוסקים בעניין בו מתבקשת שהייתו של אזרח זר בישראל מטעם כזה או אחר. ייתכן כי זו תהיה שהייה מטעמי עבודה, הגירה, משפחה, או שהייה הומניטרית, בכל מקרה משרד הפנים לא ימהר לאשר בקשה כזו וזאת מחשש להשתקעות זרים בישראל שלא כדין. כאשר מעורבים אזרחים זרים בעניין, ההתנהלות מול משרד הפנים צפויה להיות קשה וסבוכה יותר. הנחיצות מתחדד על אחת כמה וכמה כאשר העניין כבר הסתבך. כך למשל כאשר כבר סורבה כניסתו של אזרח זר, כאשר סורבה בקשה להסדרת מעמד וכעת יש להגיש ערר פנימי או ערר לבית הדין לעררים, כאשר האזרח הזר נתפס והושם במשמורת או כאשר הוא נתפס עובד שלא כדין. אף בהליכי שימוע נמליץ בחום להיעזר בעורך הדין ולא לגשת לבד.
הכלל הוא פשוט- כאשר מדובר בענייני הגירה כדאי להסתייע בעורך דין המתמחה בתחום, מכיר את ההליכים השונים, שלביהם ודרישותיהם, את התנהלות משרד הפנים ואת נהליו ויכול להביא לתוצאה מהירה יותר, פשוטה יותר ולעתים אף זולה יותר.
נדגיש כי כל סוג של בקשת הגירה גורר הליך שונה בפני משרד הפנים, לו שלבים שונים ומסמכים שונים. משכך ליווי של עורך דין למשרד הפנים חשוב פי כמה, וזאת על מנת לאתר את הנתיב הנכון והנדרש לטובת אישור הבקשה בדרך הטובה ביותר.
נסכם ונגיד, כי כאשר כבר נוצרת בעיה מציאת עורך הדין המתאים יכולה לפתור אותה, אך פניה אליו בשלב מוקדם יותר יכולה בוודאות גבוהה למנוע את אותה הבעיה מלכתחילה.
הפעולות השונות בהן נמליץ להיעזר בעורך דין לענייני משרד הפנים
כאשר אזרח ישראלי יבקש להסדיר את מעמדו של בן זוגו הזר בישראל, הוא יתקל בהליך סבוך שנקרא ההליך המדורג. הסיבות והנימוקים לסירוב לבקשה מכוח הליך זה הן בלתי נגמרות: החל מסתירות קלות בראיונות, דרך מחסור במסמכים, רישום פלילי, טיסות מרובות מידי מחוץ לארץ, אי עמידה בזמנים, אי גילוי העובדות במלואן, עבר הגירתי ועוד ועוד. סיוע של עורך דין יביא להגשת הבקשה באופן המייטבי באמצעות איסוף מסמכים העונים על תנאי הנוהל, הכנה להליך ופיזור ערפל חוסר הוודאות והנחייה באשר להליך הנכון והמייטבי.
כמו כן יוכל עורך דין לסייע בהתנהלות מול מנהל האוכלוסין בזימון תיירים לישראל המגיעים ממדינות שאינן פטורות מויזה ובהגשת בקשות שהייה בישראל מטעמים הומניטריים מגוונים.
מול מנהל עובדים זרים, עורך דין המתמחה בתחום יוכל לסייע לאזרח ישראלי בהתגוננות מפני שלילת היתר ההעסקה, כן לסייע בהגשת בקשה הומניטריות להעסקת עובד זר בענף הסיעוד, לסייע בהגשת בקשה להיתר ללשכה פרטית וכן להגן על עובדים זרים בהליך לשלילת אשרתם.
מול מנהל אכיפה וזרים עורך דין ילווה ויסייע בשימוע לפני גירוש מהארץ של אזרחים זרים, ויגדיל את הסיכוי להפיכת ההחלטה. מול מנהל ביקורת הגבולות יסייע עורך דין המתמחה בתחום בשחרור מסורבי כניסה לישראל.
איך עורך דין לענייני משרד הפנים יכול לעזור?
בשל רצונו של משרד הפנים לשמר את האופי היהודי של מדינת ישראל לא פעם בקשות שהייה ראויות נדחות בקלות יתרה עקב ניסוחים בעייתיים, מחסור במסמכים או סתירות קלות בראיונות. באופן אידיאלי עורך דין לענייני משרד הפנים יסייע בקבלת בקשת השהייה של האזרח הזר לכתחילה, וזאת באמצעות צירוף המסמכים הנדרשים לבקשה, הכנה נאותה לפני ההליך, ווידוא כי ההליך מתנהל באופן הוגן, ליווי לפגישות מול רשות האוכלוסין וההגירה, וניסוח התואם את הנהלים.
אך אף אם ניגשתם להליכים השונים ללא סיוע של עורך דין, ונדחיתם, עורך דין המתמחה בתחום יוכל לסייע בערעור על ההחלטה. ראשית יגיש ערר פנימי בו יטעון טענות משפטיות ועובדתיות, ואף יוסיף מסמכים וראיות רלוונטים, אך ככל שהערר לא יצלח יוכל אף לערור לבית הדין לעררים -בית דין חיצוני העוסק בענייני כניסה לישראל.
בהגשת העררים נדרש ידע משפטי בתחום המנהלי, הכרה מעמיקה של הנהלים והפסיקה בתחום, ולכן כדאי שיבוצעו על ידי עורך דין שמתמחה בהתנהלות מול משרד הפנים.
כלל האצבע הוא- ככל שתקדימו לפנות לעורך דין וככל שתוודאו שבחרתם בעורך דין הבקיא, מבין ומכיר את נהלי משרד הפנים כך יהיה ההליך פשוט יותר, מהיר יותר וחלק יותר.
אתם מוזמנים לפנות לשיחת ייעוץ.