"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

נישואי יוטה
נישואי יוטה
תוכן עניינים

במדינת ישראל הדרך היחידה להינשא, נישואין אותם ניתן לרשום במרשם האוכלוסין, היא באמצעות המוסדות הדתיים. כלומר, יהודים יוכלו להנשא ברבנות, נוצרים בכנסיה, מוסלמים יהיו תחת סמכות בית הדין השרעי ודרוזים תחת בית הדין הדורזי. אך אין בישראל היום פתרון לנישואין אזרחיים של מי שמעוניין להמנע ממעורבות הממסד הדתי בנישואיו וכן אין כל פתרון לבני זוג שהם מדתות שונות או זוגות חד מיניים מלבד נישואי יוטה.

עד לא מזמן נדרשו זוגות כאלה לקיים חתונה אזרחית בחו"ל, דבר הכרוך בהוצאות כספיות רבות ובבירוקרטיה לא מבוטלת. אך לאחרונה נפתחה אפשרות נוספת- נישואי יוטה און ליין הרשומים ומוכרים בארצות הברית ואשר מוכרים גם על ידי משרד הפנים בישראל.

מה מיוחד בנישואי יוטה?

מדינת יוטה שבארצות הברית מאפשרת לזוגות בכל העולם להתחתן בחתונה אזרחית בשטחה. אולם, יוטה לא מגבילה את שטחה לשטחה הפיזי בלבד, אלא מכירה אף בנישואים שנערכים בזום בכל העולם כל עוד נערכים על ידי פקיד רישום מוסמך במדינת יוטה.

משמעות הדבר היא שזוגות שמעוניינים למסד את זוגיותם, ומדינת ישראל לא מתירה להם להינשא בשטחה, כבר לא מחויבים לנסוע פיזית לחו"ל כדי להינשא אזרחית. באפשרותם לנהל טקס אונליין שבסופו תשלח להם תעודת נישואין רישמית.

בית המשפט העליון קבע בשנת 2023 כי נישואין שנערכים באופן הזה מוכרים בישראל, ירשמו כחוק במשרד הפנים, ותוקפם כתוקף כל נישואין אחרים.

מי זקוק במיוחד לנישואי יוטה?

כאמור, נישואי יוטה מתאימים במיוחד לזוגות בישראל שלא יכולים להתחתן ברבנות- בין אם מדובר בזוגות חד מיניים, ובין אם מדובר בזוגות המערבים אזרח ישראלי יהודי ובן או בת זוג זרים שאינם יהודים. נישואי יוטה יכולים לחסוך לזוגות אלו המון טרחה וכספים, ואת ההכרח לנסוע לחו"ל על מנת למסד את הקשר הזוגי שלהם.

אולם לנישואין אלו יש משמעות נוספת וחשובה עבור זוגות מעורבים המבקשים להסדיר את מעמדו של בן הזוג הזר בישראל. באמצעות הנישואין, זוגות השוקלים הליך הסדרת מעמד בישראל או שכבר נמצאים בעיצומו של ההליך המדורג, מקצרים את ההליך המתנהל מול משרד הפנים ל-4 שנים בלבד, זאת להבדיל מהליך של 7 שנים לזוגות ידועים בציבור.

גם בסוף ההליך יפגשו הזוגות המעורבים בהבדלים, זאת כאשר בני זוג ידועים בציבור יסיימו את ההליך בן 7 השנים ויוכלו לבקש מעמד קבע בארץ, ואילו הנשואים יוכלו לקבל אזרחות בסיומן של 4 שנות הליך מדורג.

על מנת להנות מההליך המתאים לבני זוג נשואים ניתן כאמור להינשא בחתונה אזרחית בחו"ל, אך פעמים רבות ישנה מניעה מלצאת מישראל. הדבר רלוונטי בעיקר לבני זוג זרים אשר נמצאים כעת ללא אשרה בישראל וחוששים מלצאת מישראל פן תסורב כניסתם לאחר החתונה. זוגות אחרים הנמצאים בשתי מדינות שונות יכולים גם הם להנות מההליך המהיר והפשוט הזה על מנת להינשא. כך למשל זוג חד מיני, אשר אחד מבני הזוג מתגורר בישראל והשני ברוסיה, שתי מדינות אשר לא מכירות בסוג נישואין חד מיני, יוכלו להינשא בנישואי יוטה מבלי שיצטרכו שניהם ליסוע למדינה שלישית על מנת להתחתן.

איך מתבצעים נישואי יוטה?

ההליך מורכב ממספר שלבים.

בשלב הראשון יש להגיש בקשה מקוונת לרישיון נישואין ולשלם את האגרה הנלווית למדינת יוטה. הבקשה כוללת מילוי פרטים בסיסיים. לאחר מילוי הבקשה מתקבל רישיון נישואין.

בשלב השני יש לתאם באופן פרטי עם מנהל טקס מורשה במדינת יוטה את מועד טקס הנישואין. את טקס החתונה יש לקיים בתוך חודש ימים מקבלת רישיון הנישואין שניתן בשלב הראשון, שכן לאחר מכן יפוג תוקפו.

בשלב השלישי יערך טקס הנישואין המקוון, בו ישתתפו בני הזוג, מנהל הטקס ושני עדים שעל בני הזוג להביא. בסופו של הטקס מנהל הטקס יגיש תצהיר לרשויות ביוטה, נישואי הזוג ירשמו ביוטה וכבר למחרת עותק פיזי רשמי של תעודת הנישואין יישלח לבני הזוג בישראל ובהמשך אם יש צורך גם עותק מאומת באפוסטיל, אותו ניתן להציג למשרד הפנים לצורך רישום הנישואין.

בשלב הרביעי ייגשו בני הזוג למשרד הפנים עם תעודת הנישואין, ויבקשו לרשום במרשם האוכלוסין את הנישואין. מרגע זה ואילך מהווים בני זוג – זוג נשוי לכל דבר ועניין בישראל.

ליווי משפטי בעריכת נישואי יוטה

בין אם אתם בהליך המדורג ורוצים לבחון את השלכותיו של טקס הנישואין ובין אם אתם סתם לא מעוניינים לערוך חתונה דתית בישראל, אנו ממליצים על נישואי יוטה כפתרון מהיר יעיל וזול לעומת החלופות האחרות. אך במיוחד אם אתם זוג מעורב ובהליך להסדרת מעמד בן הזוג הזר בישראל, נמליץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום שילווה אתכם לאורך כל שלבי ההליך. עוד המתמחה בהסדרת מעמד בארץ יוכל לסייע לכם במילוי והגשת הבקשה ביוטה, יתמודד עם הרשויות ביוטה ועם מנהל הטקס, ידאג לחתימת אפוסטיל על תעודת הנישואין והחשוב מכל יוודא כי משרד הפנים אכן יכיר בבני הזוג כנשואים.

אני מזמינה אתכם לשיחת היוועצות ללא התחייבות בלחיצה כאן.

דילוג לתוכן